Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 6 w Siedlcach

Aktualności

Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją

23 lutego to Międzynarodowy Dzień Walki z Depresją

Depresja jest chorobą cywilizacyjną i ma zasięg międzynarodowy, ponieważ jest chorobą dotykającą wszystkich ludzi, bez względu na ich miejsce zamieszkania, pochodzenie, rasę, wiek, czy płeć. Szacuje się, że na całym świecie choruje na nią 350 mln osób, w Polsce 1,5 mln (tyle osób jest zdiagnozowanych i leczonych, natomiast na depresję lub stany depresyjne cierpi o wiele więcej ludzi, nawet ok. 8mln)

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia depresja jest czwartą najpoważniejszą chorobą na świecie.
Dotyka nie tylko dorosłych, ale także dzieci i młodzież.

Depresja to bardzo podstępną i wyniszczającą chorobą związana z zaburzeniami nastroju. Bardzo ważne jest jej wczesne wykrycie i leczenie, bo nie jest to stan, który samoistnie minie. Depresję leczy się farmakologicznie lekami przeciwdepresyjnymi i psychoterapią. Czas leczenia dla każdego jest indywidualny.

Objawy depresji:
· Smutek, płaczliwość
· Utrata zainteresowań (nic mnie nie cieszy)
· Zmniejszenie aktywności, apatia
· Zmęczenie, brak energii
· Zmiana apetytu (zmniejszenie lub zwiększenie)
· Zaburzenia snu (problemy z zasypianiem, budzenie się nad ranem, nadmierna senność)
· Niepokój, lęk lub podniecenie
· Trudności z koncentracją i zapamiętywaniem
· Poczucie bezużyteczności, bezsensu, poczucie winy, niska samoocena
· Napięcie wewnętrzne
· Myśli samobójcze
· Dolegliwości bólowe (głowy, brzucha, w klatce piersiowej, nerwobóle)
 
Jeśli jednak przez co najmniej 14 dni występuje 5 spośród niżej wymienionych symptomów wyszczególnionych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) oznacza to, że należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza:
· Jesteś smutny przez większą część dnia, niemal codziennie. Często płaczesz.
· Nic Cię nie cieszy. Nie jesteś zainteresowany wykonywaniem codziennych czynności przez większą część dnia, prawie każdego dnia.
· Czujesz się zmęczony prawie każdego dnia.
· Twój apetyt się zmienił, straciłeś lub przybrałeś na wadze.
· Źle sypiasz, cierpisz na bezsenność lub nadmierną senność.
· Czujesz się podniecony lub niespokojny, inni też to zauważają.
· Masz trudności ze skupieniem uwagi i myśleniem niemal każdego dnia. Nawet proste zadania wydają się trudne do rozwiązania, a decyzje niemożliwe do podjęcia.
· Czujesz się bezużyteczny i masz poczucie winy prawie codziennie.
· Odczuwasz napięcie.
· Myślisz o śmierci, o samobójstwie.
 
NIE LEKCEWAŻ TYCH OBJAWÓW
SKORZYSTAJ Z POMOCY LEKARZA SPECJALISTY
 
Ważne rady
· Pamiętaj, że depresję można skutecznie wyleczyć
· Przyjmuj leki zgodnie z zaleceniami lekarza
· Nigdy sam nie odstawiaj leku/ów, nie modyfikuj dawki
· Nie przerywaj terapii!
· Pamiętaj: depresja to choroba. Jesteś chory. Potrzebujesz leczenia, ale też odpoczynku od wielkich wyzwań i wielkich odpowiedzialności. Teraz czas na spokojny powrót do zdrowia
· Rozmawiaj o chorobie ze swoimi bliskimi. Oni chcą i próbują zrozumieć Twoją sytuację
· Staraj się unikać, bądź zmniejszyć stres
· Nie używaj narkotyków i dopalaczy. Unikaj alkoholu. Te substancje pomagają na chwilę, a potem pogłębiają depresję
· Zadbaj o regularny tryb życia: posiłki o tej samej godzinie, sen o tej samej godzinie
· Jeśli Twoje samopoczucie na to pozwala staraj się regularnie wykonywać jakąś formę wysiłku fizycznego. To może być spacer, gimnastyka, jazda na rowerze itp.
· Dbaj o siebie i o swoją higienę, nawet jeśli czasem to może być trudne. Nie zaniedbuj się!
· Postaraj się sprawiać sobie małe przyjemności (to może być przeczytanie gazety, książki, obejrzenie ulubionego filmu, czy spacer z psem). Jeśli Twoje samopoczucie na to pozwala – spróbuj.
 
Gdzie szukać pomocy?
· U lekarza specjalisty psychiatry
· W gabinetach terapeutycznych
· Na stronie www.forumprzeciwdepresji.pl jest zamieszczona mapa punktów pomocy
· Można skorzystać z ważnych telefonów antydepresyjnych zamieszczonych poniżej
· U przyjaciela
· Wychowawcy
· Pedagoga szkolnego
 
ROZUMIEM, JESTEM, TRWAM, WALCZĘ
 
źródło:
 
Opracowanie tekstu: p. Monika Łopuska pedagog szkolny
Opracowanie graficzne: uczniowie klasy 1a z p. Renatą Orzeszek
 
 
 
 
Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji
tel. 22 594 91 00
(czynny w każdą środę – czwartek od 17.00 do 19.00)
koszt połączenia jak na numer stacjonarny
wg taryfy Twojego operatora telefonicznego
 
Telefon zaufania dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym
tel. 116 123
(poniedziałek-piątek od 14:00-22:00, połączenie bezpłatne)
 
ITAKA – Antydepresyjny telefon zaufania
tel. 22 484 88 01
 
Polecam także stronę www.forumprzeciwdepresji.pl
Numery telefonów, pod którymi możemy szukać pomocy:
116 111 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży (całodobowo)
116 123 Telefon Zaufania dla Dorosłych (codziennie od 14:00 do 22:00)
800 12 12 12 Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka, również dla dorosłych w sprawie dzieci (całodobowo)

 

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 6
im. gen. Józefa Bema w Siedlcach 

ul. Chopina 10, 08-110 Siedlce    www.zsp6siedlce.pl

 

tel. / fax (+48) 25 794 35 12
sekretariat@zsp6siedlce.pl